Szeroko pojęty biznes rozszerza się w tempie ekspresowym. Małe firmy już po roku, dwóch działają na terenie województwa. Otwiera się dla nich rynek ogólnopolski, a następnie organizacja ekspanduje poza granice naszego kraju. Jedną w konsekwencji takiego stanu rzeczy, jest konieczność podróżowania w celach służbowych. Do obowiązków menagera należy odwiedzanie podległych oddziałów na rozległym terenie. Równie prezes firmy przymierzający się do eksportowania swoich towarów, powinien udać się w podróż zagraniczną, w celu nawiązania relacji biznesowych z potencjalnymi partnerami międzynarodowymi.

Jak się zachować w trakcie podróży?

Jak elegancko i z wysoką kulturą zachować się na lotnisku lub w pociągu? Pytania te pojawiają się w głowie człowieka biznesu. Rozwiązaniem tej kwestii jest zapoznanie się z zasadami etykiety biznesu, czyli zbiorem zasad obowiązujących w relacjach zawodowych – w tym również na arenie międzynarodowej mając na uwadze kulturowe obyczaje innych Państw.

W podróży samolotem

Wsiadając do samolotu pamiętajmy o serdecznym powitaniu z załogą pokładową. Nie jest to rzecz trudna, bowiem zawsze przy wejściu witają nas miłe i uśmiechnięte stewardessy, które służą pomocą w czasie lotu oraz odpowiadają za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na pokładzie. Zawsze siadajmy na miejscu oznaczonym w bilecie lotniczym. Czynność tę wykonujmy sprawnie i bez nadmiernego hałasu. Wkładając bagaże podręczne do luku bagażowego miejmy na uwadze, że jest on często przeznaczony dla więcej niż jednej osoby. Stąd też dobrym obyczajem będzie zaproponowanie przez mężczyznę włożenia bagażu sąsiedniej pasażerce.

Jeśli mamy miejsce przy oknie, nie wybierajmy się na małą przechadzkę, w celu rozprostowania kości co 15minut. Jeśli już wstajemy z miejsca, wychodzimy spomiędzy foteli twarzą do siedzących obok nas pasażerów (ta sama zasada obowiązuje w kinie i teatrze).

Częstą sytuacją jest korzystanie z laptopa w trakcie podróży lotniczej. Warto zapytać współpasażera czy długotrwałe klikanie w klawiaturę urządzenia nie będzie dla niego uporczywe. Takie zachowanie będzie z pewnością oznaką naszej wysokiej kultury osobistej. Po zakończeniu lotu cierpliwe czekamy na moment kiedy będziemy mogli opuścić samolot (nie przepychamy się gwałtownie do wyjścia), żegnamy się grzecznie z pasażerami, z którymi prowadziliśmy rozmowę oraz załogą samolotu.

Pamiętajmy również, że nie należy klaskać po lądowaniu. Zwyczaj ten przyjął się głównie w lotach czarterowych na popularne kierunki wakacyjne.

W pociągu

Myli się ten, który sądzi, że zasady savoir-vivru nie obowiązują w pociągu. Kilka prostych wskazówek pomoże nam zachować się odpowiednio i z klasą w tym środku komunikacji. Zarówno w przedziale pociągu, jak i w otwartym wagonie dobrze jest wyciszyć telefon. Nowoczesne pociągi pracują tak cicho, że każdy dzwonek lub powiadomienie słyszane jest przez większość współtowarzyszy. Jeżeli musimy porozmawiać przez telefon, wyjdźmy z przedziału – niektórzy pasażerowie wykorzystują podróż, jako okazję do odpoczynku lub nawet snu, dlatego im nie przeszkadzajmy.

Kolejna zasada to nie wpatrywanie się we współpasażerów. Szczególnie dotyczy to osób, które śpią. W miarę możliwości ograniczmy spożywanie posiłków. Nasza kanapka lub przygotowany posiłek może wydzielać zapachy nietolerowane przez osobę obok. Chcąc zgasić, zapalić światło lub otworzyć okno, skonsultujmy to wcześniej z pozostałymi pasażerami. Dzięki temu unikniemy nieporozumień i dyskomfortu. Wydmuchiwanie nosa jest akceptowane tylko po wyjściu z przedziału. Wchodząc i wychodząc z przedziału należy powitać i pożegnać się zwrotami: „Dzień dobry” i „Do widzenia”.

W hotelu

Zatrzymując się w hotelu, musimy zachowywać się tak, aby swoim postępowaniem nie naruszać spokoju innych. Nie ma znaczenia czy przebywamy w luksusowym hotelu, czy skromniejszym obiekcie. Zawsze przestrzegajmy ciszy nocnej i hotelowego regulaminu. W publicznych częściach hotelu starajmy się rozmawiać półgłosem, a w pokoju nie nastawiajmy radia i telewizora na cały regulator.

Grzeczność była i jest w modzie, dlatego nie zapominajmy o przywitaniu się z sąsiadem, który wynajmuje pokój obok nas. Pamiętajmy również o napiwkach dla personelu, przy tym nie traktując nikogo ‘z góry’.

Prośbę o wymianę ręcznika sygnalizujemy, pozostawiając go na podłodze. Taki „kod” wprowadziło wiele hoteli, rezygnując z codziennej ich wymiany. Pod żadnym pozorem z hotelowej restauracji nie wynosimy jedzenia. Dotyczy to także owoców i jogurtów. Rozliczajmy się skrzętnie z ubytków w pokojowym mini barku.
Uzasadnione prośby i pretensje zgłaszajmy do recepcji. 

Zanim dotrzemy do naszego miejsca destynacji czeka nas krótsza lub dłuższa podróż służbowa. Dzięki zastosowaniu kilku powyższych reguł wykażemy się obyciem i umiejętnością właściwego zachowania już na etapie podróży. Biznesmen z klasą prezentuje swoją wysoką kulturę w każdej sytuacji i może być przykładem dla innych osób współtowarzyszących.

 

Autor: Patrycja Błach