FOTKAJak wiadomo stosowanie zasad etykiety w dzisiejszych czasach jest absolutną koniecznością. Pomagają one w rozwoju zawodowej kariery jak i budowaniu własnego autorytetu.

Jak zatem stosować je w trudnych sytuacjach, które spotykamy na swojej drodze zawodowej?

Odchodząc z pracy należy wykazać się jeszcze większą znajomością dobrych manier. Niezależnie od tego czy sami się zwolniliśmy, czy zrobił to nasz pracodawca należy zachować klasę w zachowaniu. Najgorsze co może się zdarzyć, to robienie na przekór szefowi i współpracownikom. Najważniejsze jest, by pozostać w pamięci jako człowiek, który nawet w najbardziej kłopotliwej sytuacji potrafi zachować profesjonalizm.

Gdy zwalniamy się z pracy

Najważniejsze jest, aby spotkanie odbyła się w przyjaznej atmosferze. Należy ją przeprowadzić z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by dać pracodawcy czas na przygotowanie się do tego faktu. Podstawą rozmowy o rezygnacji ze stanowiska jest szczerość. Warto poinformować przełożonego o swoich motywach, jeżeli są one uzasadnione. Wyjaśniając powody wypowiedzenia, nie jesteśmy zobowiązani przepraszać za swoją decyzję.

Warto przemyśleć wcześniej sytuację, w której to szef zaproponuje nam lepsze warunki i namawiać będzie do pozostania, aby móc pozostać asertywnym.

Gdy zostaliśmy zwolnieni

W odwrotnej sytuacji, gdy to pracodawca zadecydował o końcu współpracy, najważniejszym jest zachowanie spokoju. Nawet jeśli decyzja ta jest dla dużym zaskoczeniem, najlepiej będzie przyjąć ją z godnością i spokojem.

Nie zważając na okoliczności w trakcie wypowiedzenia należy dokończyć wszystkie powierzone zadania z należytą dokładnością. Każdy profesjonalny pracownik takim zostaje do samego końca.

Pożegnanie

Stosownym będzie zorganizowanie przyjęcia pożegnalnego. W zupełności wystarczy nawet poczęstunek w siedzibie firmy, na które wypada zaprosić wszystkich współpracowników oraz szefa. Warto dopasować termin przyjęcia z odpowiednim wyprzedzeniem, aby osoby będące poza siedzibą firmy mogły zaplanować swój kalendarz.

Podczas spotkania należy podziękować za współpracę oraz zostawić do siebie kontakt. Można również zaprosić na nieoficjalnego drinka osoby z którymi nawiązaliśmy bliższą relację.

Ważnym elementem jest również mail skierowany do stałych klientów i kontrahentów. W takim mailu powinniśmy podziękować za dotychczasową współpracę oraz poinformować o tym, że od danego dnia nasze obowiązki przejmuje inny pracownik firmy.

Stosowne zachowanie w trakcie opuszczania miejsca pracy pozostawia pozytywne wrażenie, które może tylko pomóc w dalszej ścieżce kariery zawodowej. Pamiętajmy o starym powiedzeniu „świat jest mały”, ponieważ nigdy nie wiadomo czy i kiedy na drodze zawodowej, spotkamy swojego przełożonego bądź współpracowników po raz kolejny.