http://zmniejszacz.pl/zdjecie/332/3652196_pppppp.jpg

Badania na Uniwersytecie Stanforda wykazują, że 86% z nas odczuwa silny stres przed wystąpieniem publicznym. Jest to proces zupełnie naturalny. Prelegent chce zostać odebrany jako ekspert, profesjonalista. Obawia się czy wystąpienie pójdzie zgodnie z planem? Czy nie zapomni tekstu? Czy słuchacze zainteresują się tematem prezentacji? Jakie wrażenie wywoła wobec publiczności?

Dziedzina etykiety biznesowej pomoże nam uchronić się przed podstawowymi błędami pojawiającymi się w trakcie przemowy. Oto one:

  1. Monotonny głos – Należy przygotować elementy wystąpienia, które urozmaicą długą wypowiedź, zmieniać ton i siłę głosu. Dobrą metodą jest posługiwanie się wynikami badań, przykładami z życia.
  2. Brak kontaktu wzrokowego – Czytanie z kartki przygotowanej wypowiedzi jest dużym faux pas. Po pierwsze rzutuje to na naszą wiarygodność. Po drugie brak kontaktu wzrokowego może zostać odebrany jako lekceważenie słuchacza. W dobrym tonie jest patrzenie publiczności w oczy, dzięki czemu nawiązujemy relacje oraz możemy reagować na sygnały wysyłane z audytorium.
  3. Niespokojne gesty – Trzymanie w rękach jakiegoś przedmiotu typu mazak, długopis lub bawienie się obrączką zdradza nasze zdenerwowanie oraz mimowolnie odwraca uwagę słuchaczy od merytoryki wystąpienia.
  4. Niedopracowany wizerunek – Nadrzędnym celem naszej oracji jest wzbudzenie wrażenia profesjonalizmu. Na to składają się zarówno treść naszej przemowy, jak i to, w jaki sposób się prezentujemy. Nasz ubiór, wygląd oraz postawa ciała powinny budować nasz autorytet. Niestaranne przygotowanie wizerunku może niepotrzebnie kwestionować naszą obecność w roli prelegenta.
  5. Mlaskanie, chrząkanie – Nie zdziwi nikogo fakt, że chwilę po rozpoczęciu przemówienia zaczyna nas drapać w gardle, czujemy suchość w ustach. Najprostszą metodą załagodzenia powyższych objawów będzie przygotowanie szklanki z wodą, po którą można sięgnąć w dowolnym momencie wystąpienia. Szczególnie, jeśli mowa będzie trwała dłuższy czas.
  6. Brak dostosowania – Każde wystąpienie powinno być skrojone na miarę audytorium. Publiczność będzie z zaciekawieniem słuchać wystąpienia, jeśli treść będzie nawiązywać do sytuacji, w której się znajduje. Ciekawe przykłady z życia dodadzą przemowie naturalności i wrażenia bliskości mówcy wobec słuchaczy.

Zasada szacunku wobec drugiej osoby jest jedną z najważniejszych reguł etykiety w biznesie. Odpowiednio przygotowując się do wystąpienia okazujemy szacunek wobec publiczności oraz naszą wdzięczność za obecność podczas tego wydarzenia. Wystrzegając się powyższych błędów dodamy naszemu wystąpieniu klasy i elegancji.

Autor: Patrycja Błach – trener etykiety biznesu