Etykieta w biznesie

Dobre maniery w nowej pracy

facetofacebusinessmeetingPierwsze dni w nowej pracy kojarzą się z silnymi emocjami. Jedni odczuwają podekscytowanie i zaciekawienie, drudzy odczuwają głęboki stres i mają nadzieję, że pierwsze dni i tygodnie szybko przeminą w natłoku nowych obowiązków służbowych.

Na tym ważnym etapie życiowym z pomocą przychodzi znajomość etykiety biznesowej. Pozwoli ona zbudować pewność siebie, która przekłada się na poczucie komfortu w relacjach zawodowych.

Wiele osób zastanawia się, jak przygotować się do pierwszego dnia w nowym środowisku? Jest takie powiedzenie: „nie oceniaj książki po okładce”. W kontaktach międzyludzkich słowa te nie mają racji bytu. Już w trakcie pierwszych minut spotkania tworzymy w głowie opinię na temat nowo poznanej osoby.

Korzyści wizerunkowe może przynieść tzw. efekt aureoli. Oznacza on sytuację, w której na podstawie jednej istotnej pozytywnej cechy człowieka, zaobserwowanej na początku znajomości, przypisujemy mu szereg innych pozytywnych atrybutów. Przykładem niech będzie rozmowa kwalifikacyjna. W chwili, gdy rekruter poznaje kandydata ubranego w elegancki garnitur i czyste obuwie automatycznie dopisuje mu cechy o ładunku dodatnim tj. uczciwość, rzetelność, inteligencja.

Temat ubioru spędza sen z powiek nowemu pracownikowi. Czy postawić na elegancję i profesjonalny wygląd, czy pokazać swobodę i luz w nadziei, że przełamie on pierwsze lody w kontaktach z nowymi współpracownikami? Z punktu widzenia etykiety w biznesie rekomendowana jest pierwsza opcja. Dla mężczyzny najlepszym wyborem będzie garnitur w kolorze ciemnogranatowym, biała koszula, jedwabny krawat o stonowanej kolorystyce i czarne obuwie. Kobiecie doda elegancji prosty kostium w kolorze granatowym lub szarym, jasna koszula. Odpowiednia długość spódnicy to +/- 3cm od kolana. Preferowane buty to pełne, czarne czółenka o obcasie nie wyższym niż 6 cm.

Po przyjściu do biura witamy się zwrotem „Dzień dobry” z innymi osobami. Starajmy się wypowiadać te słowa z uśmiechem i serdecznością. Takie zachowanie pozwala już na początku zmniejszyć dystans wobec nowych współpracowników. Etykieta biznesowa mówi o tym, że rękę do powitania wyciąga jako pierwsza osoba wyższa rangą. W sytuacji, gdy ktoś przedstawia nam prezesa firmy, czekamy na jego gest powitania ręką. Jeśli taki nie nastąpi, nie narzucajmy się. Ograniczmy powitanie do wypowiedzenia słów „Dzień dobry”. Przy pierwszym powitaniu przedstawmy się głośno i wyraźnie oraz powiedzmy, na jakim stanowisku pracujemy. To z pewnością ułatwi komunikację w kolejnych dniach pracy.

Na płaszczyźnie zawodowej kobieta i mężczyzna są sobie równi. Jeśli kobieta pracuje przy biurku, a chce się z nią przywitać nowy kolega z biura powinna bezwzględnie wstać do przywitania. Podajemy sobie rękę w sposób zdecydowany, krótki i serdeczny. Czynność ta trwa mniej więcej tyle czasu, co wypowiedzenie słów „Dzień dobry”.

Kolejna istotna rzecz to punktualność. Cecha ta świadczy o naszym zaangażowaniu oraz odpowiedzialności. W pierwszych dniach pracy, kiedy testujemy różne możliwości dojazdu należy pamiętać o odpowiednim zapasie czasowym. Nowa droga może zaskoczyć ulicznym korkiem lub przebudową, której nie uwzględnia włączona nawigacja.

Uczestniczenie w rozmowach dotyczących osób trzecich może spowodować nieprzyjemne konsekwencje. W pierwszych dniach pracy nie znamy nowych współpracowników oraz specyfiki ich relacji. Pozostanie osobą obiektywną oraz skoncentrowanie na obowiązkach służbowych dodadzą nam autorytetu oraz zbudują wizerunek profesjonalisty.

Jedną z głównych zasad etykiety biznesu jest dostosowanie. W tym przypadku interpretujemy ją jako umiejętną obserwację oraz przystosowanie się do obyczajów panujących w nowej firmie. Częste wspominanie poprzednich nawyków oraz reguł z poprzedniego miejsca pracy jest zachowaniem niestosownym. To do nas należy obowiązek szybkiego dopasowania się do otoczenia.

Kluczem do sukcesu jest entuzjastyczne nastawienie. Uśmiech i optymizm przysporzy nam sympatii współpracowników, a tym samym przyspieszy czas adaptacji w nowej pracy.

Autor: Patrycja Błach


Powrót