Asertywność

Wprowadzenie do tematyki szkolenia

Zwyczajowo asertywność jest kojarzona z mówieniem NIE, tymczasem jest to zagadnienie o wiele bardziej złożone, u podstaw którego leży wzajemny szacunek. Manager odpowiedzialny jest za kształtowanie u podwładnych przekonania o tym, że nie należy być ani zbyt uległym ani agresywnym kiedy ktoś prosi o pomoc. Jak wybrać trzecią drogę i nauczyć tego podwładnych, jak być samemu postrzeganym jako osoba wzbudzająca szacunek?

Cele szkoleniowe

Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się zarówno jak samemu być asertywnym w kontaktach z podwładnymi oraz jak uczyć tej asertywności innych pracowników. Dzięki zastosowaniu kilku przydatnych technik będą mieli okazję potrenować wydawanie poleceń, które będą z chęcią realizowane przez podwładnych. Poznają też elementy Inteligencji Emocjonalnej, która kształtuje wzajemny szacunek w zespole. W ramach trudnej relacji z Klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi nauczą się jak reagować na ich prośby. Nauczą się jak udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej.

Metody pracy

Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatu, na którym wszystkie poznane aspekty efektywnej prezentacji uczestnicy na bieżąco ćwiczą w praktyce. Przy poszczególnych elementach programu podane zostały przykładowe ćwiczenia, po jednym z każdej grupy tematycznej.

Program szkolenia

  1. Asertywność jako funkcja managerska
    • Czym różni się asertywność od bycia stanowczym i wymagającym kierownikiem
    • Autodiagnoza poziomu własnej asertywności w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych
    • Świadomość praw własnych i innych pracowników – jak je komunikować
    • Szacunek – klucz właściwego nastawienia do postaw asertywnych

ĆWICZENIE – Autodiagnoza poziomu asertywności managerskiej- uczestnicy będą mieli okazję ocenić jakie aspekty asertywności są ich mocną stroną a jakie wymagają doskonalenia

  1. Inteligencja emocjonalna
    • Komponenty inteligencji emocjonalnej – IE jednym SUSEM (Samoświadomość, Umiejętności społeczne, Samoregulacja, Empatia, Motywacja)
    • Stosowanie IE w pracy – budowanie relacji wzajemnego poszanowania

ĆWICZENIE – Opracowanie w grupach sposobów na wdrażanie metodologii IE w różnych obszarach funkcjonowania managera w pracy

  1. Wydawanie poleceń i komunikowanie oczekiwań
    • Agresja a uległość – jak interpretuje polecenie podwładny
    • Właściwe motywowanie poleceń – co motywuje pracownika do działania
    • Sposoby i chwyty komunikacyjne – stosowane rzadko przynoszą rewelacyjne rezultaty

ĆWICZENIE – Scenki – Uczestnicy będą uczyli się praktycznie jak formułować polecenia do podwładnych i dowiedzą się jak odbiera je pracownik

  1. Relacje w pracy oparte na wzajemnej asertywności
    • Wyrażanie opinii – konstruktywna krytyka, co zrobić aby była budująca
    • Odmawianie podwładnym – sposoby na zachowanie dobrych relacji z podwładnymi
    • Informacja zwrotna – powinna naprawdę być dwu kierunkowa (modele: ZORRO, FUO, Kanapka…)

ĆWICZENIE – Case Study – opracowanie sposobów na udzielenie informacji zwrotnej poznanymi sposobami w sytuacjach opisanych w case study

  1. Asertywna komunikacja z Klientem wewnętrznym i zewnętrznym
    • Nie mogę tego zrobić – jak odmawiać
    • , ale … – zasada wzajemności
    • Zrób to dla mnie – proszenie innych o pomoc

ĆWICZENIE – Praca w grupach – wytypowanie najczęściej pojawiających się sytuacji w kontaktach z Klientem, wymagających asertywności, dobór właściwych argumentów i technik na reagowanie w takich sytuacjach

  1. Asertywność w stresie – Udzielanie innym wsparcia bez poświęcania własnych celów
    • Podział zadań – broń managera w trudnych czasach
    • Presja czasu nie oznacza, że każdy robi tylko swoje – uczenie podwładnych elastyczności w realizacji zadań pod kontem realizacji celów całego zespołu

ĆWICZENIE – Praca na przypadkach własnych – każdy z managerów przywoła sytuację z własnej pracy, kiedy pod presją czasu zespół wymagał pracy nieco innymi metodami niż codziennie – nauka motywowania zespołu do pracy wspólnej na rzecz jednego celu.

  1. Zakończenie szkolenia:
  • Wnioski indywidualne
  • Ewaluacja
  • Podsumowanie

Jesteś zainteresowany ofertą? Wyślij do nas zapytanie

Wyrażam dobrowolną zgodę na otrzymywanie od Krawat i Muszka Małgorzata Kopczyk (Strzelców Bytomskich 100, 41-922 Radzionków) informacji handlowych drogą elektroniczną, w tym wysyłki newslettera, na podany przeze mnie adres poczty elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1219 ze zm.). Niniejszym oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z Polityką prywatności.

Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych w celach marketingowych i handlowych dotyczących oferty Krawat i Muszka Małgorzata Kopczyk (Strzelców Bytomskich 100, 41-922 Radzionków) i chcę być informowany telefonicznie o promocjach i ofertach specjalnych (w tym poprzez otrzymywanie wiadomości SMS, MMS) zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1907 ze zm.). Niniejszym oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z Polityką prywatności.

Szkolenia biznesowe