Komunikacja w zespole wielopokoleniowym
Cele szkolenia:
- Zrozumienie różnic międzypokoleniowych
- Poznanie i zrozumienie charakterystyki poszczególnych pokoleń
- Zwiększenie umiejętności motywacji i rozwoju pracowników
- Zrozumienie zasad komunikacji kierowanej do różnych pokoleń
- Umiejętność asertywnej komunikacji z pracownikami
- Skuteczne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej pracownikom
- Podniesienie efektywności pracy zespołu
- Przećwiczenie zasad wyznaczania zadań pracownikom
- Umiejętność rozpoznania i pracy z konfliktem w zespole
Metody pracy:
Mini-wykład
Praca na personie
Dyskusje
Ćwiczenia indywidualne i grupowe
Odgrywanie ról
Case study
Burza mózgów
Gry symulacyjne
Program:
Charakterystyka pokoleń funkcjonujących w środowisku pracy
- Pokolenie BB, X, Y, Z – charakterystyka. Jakim pokoleniem jestem ja sam?
- Sposoby postrzegania środowiska pracy przez różne pokolenia
- Oczekiwania i potrzeby w miejscu pracy każdego pokolenia i jak korzystać z tego podczas rekrutacji
- Co motywuje poszczególne pokolenia?
- Z czego wynikają różnice między pokoleniami (historia, sytuacja społeczna i materialna, zastany rynek pracy, wychowanie)
Jak zarządzać różnymi pokoleniami
- Czego od miejsca pracy oczekują określone pokolenia
- W jaki sposób budować motywację pokoleń BB, X, Y, Z
- Jak budować komunikaty trafiające do różnych pokoleń
- W jaki sposób wyznaczać cele pracownikom?
- Budowanie autorytetu szefa w kontekście różnic pokoleniowych
- Narzędziownia: jakie narzędzia organizacji pracy, komunikacji w zespole, zarządzania działają na określone pokolenia
Informacja zwrotna
- Komunikat asertywny i wyznaczanie granic w relacjach z różnymi pokoleniami
- Informacja zwrotna – rola i znaczenie
- Metoda FUKO jako narzędzie do udzielania asertywnej informacji zwrotnej
- Ćwiczenia praktyczne z udzielania informacji zwrotnej
Konflikty i relacje w zespole wielopokoleniowym
- Możliwe nieporozumienia pomiędzy pokoleniami
- Zachowania i komunikacja, która jest charakterystyczna dla określonych pokoleń, a jest niezrozumiała dla pozostałych
- Bariery komunikacyjne z których wynikają konflikty między pokoleniami
- Model pracy z konfliktem w zespole
Różnorodność szansą na rozwój
- Jak korzystać z różnorodności pokoleniowej w miejscu pracy
- Jak wprowadzić kulturę uczenia się (różnice międzypokoleniowe mogą wpływać na rozwój firmy, lub ją blokować)
- Jak rozwijać pracowników różnych pokoleń i jak dobierać zadania do określonych predyspozycji pokoleniowych
Podsumowanie wiedzy